In Memoria

Some gray morning: San Martín Cuatlalpan
Instalación (video, maqueta, dibujo y documentación)
2009-2012

Los desarrolladores inmobiliarios operan bajo redes de corrupción y con libertad de expandir sus inversiones alrededor del país, en estrecha relación con gobiernos locales.

Un caso en particular es el de la Unidad Habitacional Villas de San Martín Cuatlalpan, donde la mañana del 2 de junio de 2009 una enorme grieta de casi un kilómetro de largo apareció afectando el desarrollo inmobiliario y varias de las casas habitadas. No obstante los desarrolladores se negaron a reconstruir las viviendas en otra zona más segura, siendo esto un factor de abandono para este tipo de complejos habitacionales.

Este caso es desarrollado a través de una videoinstalación a través del proyecto Some Gray Morning, exhibido y producido en Alemania unos meses después del acontecimiento. El trabajo adquirió cierta relevancia en un contexto externo y justo uno de los intereses de su exhibición fue poner en la mesa el tema a discusión sobre los injustos métodos de producción y adquisición de vivienda considerados por el artista y por la Carta Internacional de los derechos del hombre, como un derecho inalienable.

Este trabajo fue exhibido en la III Edición de la Bienal de arte joven en Moscú, Rusia, así como en la exposición Today is the Tomorrow en el Altes Rathaus Göttingen en Alemania. En México formó parte de la exhibición Isaac Torres Rastreo y Memoria en el MUCA Roma.

+++

The Real State developers are operating under corruption relations and freedom to spread new investments all around the country in deep relation with local governments.

A particular case is that of the Villas de San Martin Cuatlalpan Habitational Unit, where the morning of June 2nd, 2009, a huge sinkhole surfaced, almost a kilometer in length, encompassing the compound and affecting both currently occupied living spaces and more in development; along with the sinkhole the developers refused to erect new living spaces in another area; these factors are triggers of abandonment processes in these developments.

This case in particular was depicted in videoinstallation form by Isaac Torres in a project called Some gray morning: San Martín Cuatlalpan, exhibited and produced in Germany some months after the fact. The work acquired a certain relevance in an external context, and one of the main interests of the artist was just the following: promoting this kind of information abroad, presenting the unfair production methods for living spaces as considered by the artist (and the International Human Right Letter) as an unalienable right.

This work has taken part as the III Moscow Biennale Young Art Biennale and the exhibition Today is the Tomorrow at the Altes Rathaus Göttingen, Germany, as well on Isaac Torres / Track and memory exhibition in MUCA Roma, Mexico.

Recent Posts
Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Start typing and press Enter to search